Dejan Pavkov, Kraljevi ulice, IV deo, Sara

Categories: Proza
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 19/06/2017

Nedima, Dejan
Kremiranje tela Nedimine mame. Drveni sanduk sa Evinim telom odlazi iza zavese odakle će biti odnešen na mesto gde se vrši kremacija. Po urnu se može doći kroz sedam dana na ovo isto mesto gde je sanduk sa telom Eve i predat. Dejan vidi da Nedima razmišlja o Bogu.
Pada joj na pamet Aneselmov ontološki dokaz o postojanju Boga. Ontologija nije promenila svoju poziciju unutar filozofije ‘velikim’ otkrićima nano-fizike, razmišlja Nedima. Ontologija, filosofska disciplina koja se filosofskim metodama (ne naučnim, već filosofskim) bavi pitanjima suštine bića, bitkom bića. Anselmo misli da Bog jeste u pojmu i predstavi čoveka čim se reč Bog može reći ili zamisliti predstava o njemu. Dakle (ergo)… Bog jeste, Bog postoji. Tako bilo šta što možemo zamisliti postoji? Da, rekao bi Anselmo, razmišlja Nedima. Čovek se ponaša kao da Bog jeste čim ga misli, dakle on jeste. Da li u stvarnosti Bog postoji i na koji način jeste to je irelevantno. Čovek živi svoj život kao da on jeste…Nevažno je na koji način Bog jeste ni ovde ni u univerzumu… Čoveku nije dato da zna. Razum mu je, misli Nedima svoje misli, malen za takvo znanje. A i šta bi sa tim znanjem?
Dejan vidi Nediminu zamišljenost i zahvaljući novoj svojoj moći gledanja misli sabesednika razgovara sa njom.
Dejan : – Strah čovekov od pogrešnog činjenja u životu, i samo amoralno činjenje po principu ne čini drugom ono što ne bi voleo da tebi čine, dalo je priliku crkvi da institucinalizuju ‘božja’ pravila koja će čoveka da ‘oslobađaju’. A ustvari da ga na dodatni način, uz sve ostale načine porobljavanja, porobljavaju. Crkva faktički živi od straha činjenja zla i samog činjenja zla. Uzurpirala je prirodno pravo na zlo. Veštačka prava na zlo uglavnom je država prisvojila za svoja prava. Ponekad, uglavnom uvek ponekad, crkva i država tu idu strojevim korakom.
Nedima : – Izmislila je crkva greh koji će trajno da muči čoveka kroz grižu savesti. Grižom savesti čovek pada sve niže i niže do gubljenja vere u sebe i transponjujući svoju veru u sebe u veru koju crkva nudi.
Dejan : – Čovek je u paganskoj veri bio bliži svesnom životu koji mu je čudom dat. Direktno je komunicirao, na način ontološkog dokaza o Bogu, sa bogovima. Kada je upao u grešku za koju je svestan, svestan je i da je ne može ispraviti… i ide dalje, živi bez mučenja savesti savešću.
Nedima : – Ženski pristup životu je paganski. ‘Šta je bilo bilo je – idemo dalje’. Nećemo sad da se doveka kajemo, i da budemo grešnice bez greha, samo zato što smo se kresnule sa onim sa kojim nije trebalo ni pod razno da se desi takvo događanje sreće. (smeje se).
Dejan : – Ideja o večnom životu ima nekoliko jadnih karakteristika. Čovek bi da večno traje bez obzira kakav je kao ljudsko biće i kakav kvalitet života živi. Tu je individualni egoizam u suprotnosti sa generičkim svojstvom, znakom roda u individui. Rodno svojstvo čoveka je dato kroz njegovu društvenost, vezanost za druge.
Nedima : – Ljubav je tu, u tom odnosu vezanosti za druge, u dualističkoj klopci. Sa jedne strane bi čovek da zadovolji svoju fizičku polnu zainteresovanost, a sa druge strane bi da ne bude sam i da deli svoje situacije sa drugim. Često te dve stvari ne idu u vezanosti za samo jednu osobu… ili ne mogu u večnost da idu upareni u par (opet se smeje).
Dejan (čuje Nedimu pre nego je čuje uživo): – Budizam je to rešio na jedinstveno antiljudski način. Ne znam koliko bi tu pomogla analiza kolektivne svesti kasta. Buda je ‘otkrio’ da sve ljudsko zlo proizilaze iz čovekove želje. Nije se setio da želju usmerava ‘veće’ se setio da želje treba utrnuti, da ih nema, da nema ni želje kao misli. Šta ćeš drugo, na koncu konca, već da se vežbaš da ne misliš…

No Comments - Leave a comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>



BRIFING 1/JANUAR 2013
BRIFING 1/JANUAR 2013
BRIFING 2/FEBRUAR 2013
BRIFING 2/FEBRUAR 2013
Brifing 3/Mart2013
Brifing 3/Mart2013
Brifing 4/April 2013
Brifing 4/April 2013
“Sporazumevanje u bridžu” Mr. Dejan Pavkov, biblioteka na Tasosu (Potos), Grčka
"Sporazumevanje u bridžu" Mr. Dejan Pavkov, biblioteka na Tasosu (Potos), Grčka
Kalendar
December 2017
M T W T F S S
« Nov    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Arhiva

Welcome , today is Tuesday, 12/12/2017